maandag 20 januari 2014

Over schaamte, durf en smoesjes

Dag 3: Food4Fifty Challenge:
Tijdens het schrijven van mijn dagelijkse blog gisteravond laat kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik vandaag een (al lang geleden geplande) lunchafspraak had staan.
Wat te doen? Mijn budget heb ik al overschreden.
Ik besloot er een nachtje over te slapen.

Na een doorwaakte nacht was ik eruit: Ik ga gewoon door met mijn experiment en ga weer iets nieuws uit proberen. Namelijk uitleggen dat ik maar € 50,00 budget heb, dat dat op is, en dat ik toch graag de afspraak door wil laten gaan.


En ik ga vragen of mijn collega wil betalen. En kijken hoe dat is. En vragen hoe zij dat vindt. En bedenken welke opties er nog meer zijn in zo'n situatie.

Schaamte
Want gedurende de nacht was ik er namelijk achtergekomen dat ik me zou schamen om af te zeggen omdat ik geen geld heb. Ik zou een smoes verzinnen, of iets anders voorstellen. En me heel ongemakkelijk voelen.
Door omstandigheden heb ik deze situatie nog niet zo lang geleden een korte tijd meegemaakt. Eigenlijk geen geld hebben om in 1 week drie kado's te kopen voor diverse gelegenheden. Niet mee naar de sauna kunnen.
Ik geneerde me daarvoor alsof ik iets fout had gedaan.

Stoute schoenen
Ik besloot om te vragen of mijn collega de lunch wilde betalen om dat ik me realiseerde dat ik omgekeerd dit geen enkel probleem zou vinden. Met een normaal inkomen kan zo'n lunch er best van af. Bovendien spraken we af bij de Verrassing van Alphen, goede tip voor mensen met een wat krapper budget want je eet er superheerlijke broodjes voor een kleine prijs.
Zoals te verwachten had mijn collega er natuurlijk geen problemen mee. "wanneer je weet dat iemand het minder breed heeft wil je graag wat doen" zei ze, "Het is anders wanneer ik het gevoel zou hebben dat mensen misbruik van me maken".
Ik zei dat ik de neiging heb om iets terug te willen doen. Dat zou mij zelf een beter gevoel geven.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het eigenlijk alleen durfde te vragen omdat het zo mooi verpakt was in een 'dit-is-een-experiment-en-ik-wil-onderzoeken-of...' vraag. Wat een held.

Vandaag heb ik lekker goedkoop kunnen eten in mijn eentje. Kliekjes en wat vers. Zie mijn kliekjesmenu voor € 1,25

Ontbijt: peer, sinaasappel, kiwi.
Tussendoor handje gezouten noten en nog twee boterhammen met huttenkase.
Lunch: Rijk belegd meergranenbroodje met twee soorten zalm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten