donderdag 12 januari 2012

Goede voornemens: Ik zeg: Achterlaten!


Alle mensen die zich oudejaarsnacht of nieuwjaarsdag (weer) goede voornemens hebben gemaakt om niet meer te: roken, drinken, ongezond eten, lang achter de pc/Ipad te zitten of die zich voornamen juist meer te bewegen, ontspannen, werken, ondernemer roep ik hierbij op: 
Stop ermee! 

Goede voornemens maken is ook een vorm van uitstel gedrag. 

Je bent bezig met het verleden: wat rook ik eigenlijk veel/beweeg ik weinig/heb ik weinig gedaan met mijn voornemens voor 2011. Of je kijkt naar de toekomst: Vanaf morgen ga ik mijn plannen  voor een onderneming concreet maken, aandacht besteden aan mijn oude moeder/vader, me opgeven voor een sportclub… Laat het verleden voor wat het was, en wat de toekomst brengt zie je vanzelf wel. Als je gewoon eens nu, NU, datgene doet waar je hart naar uitgaat. Gewoon nu aandacht voor waar je blij van wordt (zoals ik van het schrijven van dit stukje ;-)) Waar ben je met je aandacht? Is dat waar je wilt zijn? Nee? Ga dan met je aandacht naar waar je wel wilt zijn. En BEGIN. Nu. Op dit moment.

Okee, ik begrijp dat je twijfels hebt, laten we daar dan eerst even aandacht aan geven...
  • Je vind dat het makkelijker gezegd is dan gedaan? Hangt er volgens mij vanaf waar je je aandacht op richt. Je wilt bijvoorbeeld stoppen met roken? Moeilijk? Besteed dan aandacht aan wat je moeilijk vindt, schrijf het op, spreek het uit tegen iemand, ervaar alle moeilijkheden en sluit dit dan af.
    Richt je vervolgens op wat het je oplevert als je stopt, wat maakt je blij. Ervaar en beleef dit ook.

  • Denk dan in kleine stapjes. NU geen sigaret in je mond en zoek iets waar je blij van wordt om te doen. Beloon jezelf voor ieder stapje wat je zet en besef dat je het toch altijd de vele kleine stapjes zijn die een lange weg maken.

  • Je weet eigenlijk niet waar je nu wilt zijn, je kan gewoon geen keuze maken…Als je moeite hebt met keuzes maken laat je je nog teveel leiden door verleden of toekomst. Wat als… Wat dan helpt jezelf oefenen je aandacht in het nu te brengen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door meditatie. Kijkhier voor een oefening om in stilte aanwezig te zijn.
  • Nog een leuke oefening. Zet een timer of kookwekker aan een paar keer op een dag en als de wekker gaat ga je bij jezelf na waar je bent met je aandacht.
  • Hoe weet je of je juist datgene doet wat je NU wilt doen? Gewoon, door het te doen en te ervaren of je je aandacht erbij kunt houden. Nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten