vrijdag 2 december 2011

Kiezen voor stilte


Geen blogposts van mij de afgelopen weken. Niet dat er niets was wat me bezig hield, integendeel. Maar het was even genoeg. Werk, gezin, familie en wat er allemaal nog meer voorbij kwam. Teveel soms om in een dag te kunnen passen. Een Centrum voor Bewust Zijn dat steeds meer bezoekers trekt daagt mij uit zelf dicht bij mijn eigen bewust zijn te blijven. Alleen dan zal het met mij en met het bedrijf goed blijven gaan, daar ben ik van overtuigd. Bewust zijn heeft voor mij alles te maken met aandacht, ruimte voor stilte.
In de stilte is de ruimte er als vanzelf en ben ik in verbinding met wat voor mij echt belangrijk is. In de stilte kom ik als vanzelf bij de essentie en die is altijd simpel. Veel van wat ik dacht te moeten, te willen valt dan weg. Ik hoef het niet allemaal te weten, er is veel wat ik niet hoef te hebben, veel wat kan wachten, wat ik niet persé nu hoef te bereiken. In alle drukte die er is vind ik steeds vaker momenten van stilte- in mezelf. Soms in 1 of 2 minuten aandacht voor mijn adem, en ook door een gouden randje zon om een wolk in de lucht, een lach die voor mij openbreekt in een peutergezichtje op straat, een mooi lied. Ik leer steeds meer dat met aandacht leven juist zoveel te maken heeft met deze kleine en alledaagse momenten te midden van drukte. Een paar momenten in de week sta ik wat uitgebreider stil door met anderen te mediteren. Het is heerlijk om met anderen samen te merken hoeveel verbinding ruimte en wakkerheid samen mediteren geeft. De afgelopen weken heb ik dit met regelmaat kunnen ervaren en dat was me genoeg. Ik had ideeën in overvloed om over te schrijven maar het hoefde niet zo nodig. Liever was ik in de ervaring zelf dan dat ik deze beschouwde en erover schreef.
Nu vind ik het weer leuk er toch wat over te delen en eindig ik met een citaat van Eckart Tolle:
“Als je het contact met de innerlijke stilte in je verliest, verlies je het contact met jezelf. Wanneer je het contact met jezelf verliest, verlies je jezelf in de wereld. Je diepste besef van jezelf, van wie je bent, hangt nauw samen met innerlijke stilte. Dat is het ik ben dat dieper gaat dan naam en vorm”.
P.s. Voor wie de intensiteit van stilte wil ervaren: Zondag 4 december is de laatste Stiltemeditatie van dit jaar van 08.45 -09.45 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten