dinsdag 8 november 2011

Fietsen en bergen afval: dag 3

Zoals ik vanmorgen al schreef is deze dag geen dag waar ik tegenop zag of -zie (dit in tegenstelling tot een van de deelnemers aan de Alphense No Impact media Battle: Richard Lindeman, verknocht als hij is aan zijn auto ;-) Zie hier het filmpje van zijn dappere pogingen.) Deze gaandeweg steeds zonniger wordende dag lokte mij alleen maar naar buiten, dus dat heb ik ook een aantal keren gedaan. Mijn nog steeds grieperige lijf knapte er zowaar wat van op; de zon, de frisse lucht, mijn langzaam pedalende benen. Ik heb verschillende delen van Alphen doorgefietst om posters van Tisgroen Festival te verspreiden, leuk, nuttig en o zo duurzaam allemaal. Er zullen deze week nog dagen komen die ik lastiger vindt.



Wat ik wel moeilijk vindt is al die verpakkingen. Tjonge jonge wat een afval produceren we! Ik merk dat het me  te ver gaat om helemaal tot nul te gaan maar daar zitten toch zeker wel verbeterpunten in. Weer twee zakken plastic weggebracht vandaag.
Wat me opviel vandaag: ik koop een fles hoestdrank (van VSM- homeopathisch, suikervrij- verantwoord merk denk je) Daar zit een doos omheen. Waarom eigenlijk? De bijsluiter zit in de doos, maar die zou ook op de fles geplakt kunnen worden. Zo ook met ander medicijnen die ik haalde; doosje gaat altijd meteen bij het oud papier, maar dat zou toch ook achterweg gelaten kunnen worden?
De stapel oud papier bij ons groeit zo vreselijk snel. Er is een Nee/Ja sticker op de deur. Nee/Nee: dan krijg ik de plaatselijke weekblaadjes niet en die wil ik altijd wel even zien. Verder een krant iedere dag, 1x per week Donald Duck en 7Days voor de kinderen en nog een tijdschrift of 2-3 (weet ik niet precies). Maar die gaan vaak weer elders heen. Bij het oud papier zit veel verpakking van eten: vegetarische vleesvervangers in een pastic bakje met daarom heen kartonnen wikkel, nieuwsbrieven van scholen, sportverenigingen. Toch nog allerlei ongewenst drukwerk besef ik- vermomd als vakblad, of reclame van bedrijven waar je ooit wat bestelde. Heel vreemd is deze: er wordt nog steeds met enige regelmaat post bezorgd voor de mensen die hier voor de vorige bewoners woonden, dat zal zo'n 10-12 jaar geleden zijn. Hoe gaan die bedrijven om met hun klantenbestanden? Hoe duurzaam is dat eigenlijk?
Veel veel papier. Ik probeer bewust na te denken wat ik print- heb de handleiding van No Impact Week niet geprint hoewel de verleiding groot is want ik lees graag van papier. Dat leest toch rustiger vind ik.
Morgen zal ik echt even na moeten denken over wat ik te eten ga kopen en maken als ik verpakkingen wil minimaliseren. Ik ga veel naar diverse supermarkt. Koop daar weliswaar ook veel biologisch maar dat is ook vaak verpakt in plastic.Overigens goed nieuws vind ik dat supermarkten steeds meer bio-producten verkopen,. Als is de aanvoer niet erg stabiel vind ik.

Verder heb ik de tijd genomen om allerlei tips uit de handleiding te volgen en links te bekijken. Ik was te moe en kwakkelig om erg hard te werken maar heb toch eigenlijk hard gewerkt. Een aantal petities getekend- tja het is tegenwoordig supersimpel om activist te zijn; een paar klikken en hoppa; weer een petitie getekend. Zonder gekheid: de links in de handleiding zetten me wel aan het denken.
Een paar: Ieder Kind heeft recht op de natuur: Ja! Natuurlijk. Natuurbesef en - beleving integreren in onderwijs. Zoals de vrije scholen doen. Kinderen moeten gewoon meer verbinding met de natuur maken.
Wat ik niet wist; dat er plastic deeltjes in scrubmiddelen zitten (die ik soms nog weleens gebruik): Niet meer doen fabrikanten! Er zijn alternatieven! Een leuke site en verhelderend (en confronterend) ; Hoeveel slaven heb jij in dienst: Je slaaf- voetafdruk? Zet je aan het denken over de herkomst van alles wat je gebruikt en wie daarbij betrokken zijn. Leuk vormgegeven bovendien. Gaat over eerlijke verdeling in de wereld. Wat een mooi bruggetje is naar mn volgende blog over overvloed. Morgen meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten