maandag 7 november 2011

No Impact Week; een valse start

Mooi begin van de No Impact Week: gevloerd en ziek in bed. Zo zal ik zeker weinig impact hebben op mijn omgeving!(behalve op mijn kinderen dan want die worden heeel zenuwachtig van een zieke moeder in bed!) Vandaag is mijn hoofd een stuk minder wattig en kan ik weer beter nadenken over het hoe en wat van de NIW voor mij. Ik heb me aangemeld om mee te doen aan de No Impact Week NL, een experiment van een week (6 t/m 13 november) waarbij je stap voor stap aan de hand van thema's gaat onderzoeken hoeveel impact jouw gedrag op je omgeving heeft. Ik vind het een uitdaging deze week bewust te kijken hoeveel ik eigenlijk verbruik: wat zijn mijn gewoontes, en wat betekent dat eigenlijk voor mijn omgeving? Eens even stil staan bij wat ik consumeer en wat het effect daarvan is;op mijn omgeving maar ook op mijzelf. Van gedachtenloos gedrag naar bewust zijn van mijn keuzes. Een week; dat moet toch te doen zijn?

Het bericht dat ik mee doe roept veel uiteenlopende reacties in mijn omgeving op: 'Ik ben al zo duurzaam, zou niet weten wat ik nog zou kunnen doen om nog zuiniger te zijn', 'Oh da's niks voor mij, ik hou echt van vlees en heb een hekel aan die veroordelende strenge mensen', 'No Impact? Waarom uitgaan van tekorten in de wereld?', 'Ik zou wel willen meedoen maar je moet wel veel vind ik'
Al die vragen hebben mij aan het denken gezet over waarom ik mee doe. Wil ik perse zuinig leven?(nee) Ben ik dan zo duurzaam? (nee).Maar waarom doe ik dan mee? En zou ik het wel kunnen? Is het misschien toch heel moeilijk? Heb ik er wel tijd voor? Is het inderdaad niet te veel?
Als ik de handleiding doorlees staat er veel in wat me aanspreekt of aan het denken zet. Soms pas 'on second thought'. Zo denk ik makkelijk een week (maand, halfjaar) zonder shoppen te kunnen. Ik ben toch geen shopper? Maar als ik erover nadenk zijn er toch vaak momenten dat ik me laat verleiden van alles te kopen: afgelopen week een smartphone (zo makkelijk, spaart tijd),een oceandrum (wilde ik al zo lang, voor mijn klankconcerten), een jasje (voor de helft van de prijs!). Ik koop het omdat het kan, en zonder er al te veel over na te denken- nou ja die smartphone heb ik wel wat langer gedachten en overwegingen aan gewijd...
Zonder auto; moet toch een makkie zijn (meestal dan). En dan merk ik afgelopen week dat er toch vaak momenten zijndat het sneller of makkelijker is om even de auto te nemen en dat ik dat ook doe.
Apparaten uit: geen probleem,tv kijk ik toch bijna niet. Maar hoe zit het met de pc?Mmmm; is voornamelijk werk toch? En dan mag het toch wel?
En hoe zit het met de tijd die ik heb? Moet ik niet heel veel deze week? Al die informatie en vragen bekijken en alles fietsen en naar speciale winkels voor eten, waar haal ik de tijd vandaan?

Een echt experiment dus. Ik begin eraan en zal ervaren wat ik kan en zal doen. En er iedere dag wat van schrijven (als ik tijd heb ;-)).

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven en oh zo herkenbaar! Al zijn veel dingen moeilijk haalbaar, het is al mooi dat je er bewust van bent. Veranderingen in je levensstijl gaan niet van de één op de andere dag, maar als je intentie goed is komt de rest langzaam maar zeker "vanzelf".
    Ben benieuwd naar je ervaringen; ik zal je blog dagelijks volgen! En daardoor zal ik er zelf ook meer bewust mee bezig zijn. Goed voorbeeld doet goed volgen... succes!
    Beterschap,
    liefs,
    Tine

    BeantwoordenVerwijderen