dinsdag 1 maart 2011

Maak gebruik van die duim en pluim! Complimenten geven in je bedrijf


Hoe vaak geef jij een compliment aan de mensen met wie je werkt? Merk je het op wanneer de mensen met wie je werkt iets goeds of positiefs doen? En zeg je daar dan wat van?
Het regelmatig geven van complimenten is belangrijk en heeft een positief effect.
Als je iemand een compliment geeft doe je iets positiefs en dat straalt ook een beetje af op jou.Voor de narcisten onder ons is dat prettig maar het doet ook meer.



Als je regelmatig complimenten geeft betekent het dat je je richt op datgene wat goed gaat en positief is. Door dat positieve concreet te maken in je compliment vergroot je de positiviteit. Het verbindt jou met anderen. Ondernemers, en mensen die leiding geven in bedrijven hebben over het algemeen als kwaliteit dat ze denken in mogelijkheden en kansen. Daardoor zijn ze ook succesvol zijn als ondernemer of manager. Een valkuil daarbij kan zijn dat je blik (te) veel vooruit gericht is op wat er (nog meer) kan en te weinig aandacht hebt voor wat al bereikt is. Vooral als je op die wijze leiding geeft aan mensen kan je de indruk wekken dat het nooit goed is. Op den duur demotiveer je je mensen daarmee. ‘Het is toch nooit goed genoeg’, ‘Hij is ook nooit tevreden’. Risico is dat de inzet en productiviteit daalt.

Als je regelmatig stilstaat bij wat er bereikt is en vooral ook hoe de inzet van de mensen met wie je werk daartoe bijgedragen heeft voelen mensen zich gewaardeerd en meer betrokken bij het resultaat. Dat komt de productiviteit ten goede! Daarnaast gaan mensen zelf ook beter zien waar ze goed in zijn, het vergroot het bewust zijn van hun kwaliteiten. En als jij als leidinggevende het goede voorbeeld geeft zul je kunnen merken dat de mensen in je bedrijf dit voorbeeld over nemen en het ingebed raakt in de cultuur van je bedrijf.

Ook voor jezelf en je onderneming is het goed.
Ondernemers gaan hard, zijn op de toekomst gericht en het aanpakken van nieuwe projecten. Af en toe pas op de plaats maken geeft body aan je onderneming; op die manier houd je contact met je basis en houd je voeling met of je bedrijf nog in balans is. En of jij zelf nog in balans bent!
Door je te richten op het geven van complimenten vergroot je je EQ. Dit is je emotionele intelligentie, een term die voor het eerst gebruikt is door Daniel Goleman. Aangetoond is dat mensen met een hoog EQ succesvoller zijn (zie o.a.: Wikipedia ) Emotionele intelligentie heeft te maken met je vermogen je in te leven in andere mensen. Door gericht aandacht te besteden aan wat anderen goed doen oefen je je als vanzelf in het  inleven in anderen, complimentjes geven betekent werken aan je relatie met anderen; het verbindt. Anderen zijn daardoor ook bereid iets voor jou te doen. Je vergroot daarmee je G-factor (zie blog over
G- factor). Wil jij weten hoe hoog je EQ is? Doe dan deze test

Ook als je geen groot bedrijf hebt maar werkt als ZZP -er heeft het zin complimenten te geven aan de mensen met wie je werkt. Je hebt als ZZP-er  te maken met opdrachtgevers, collega’s, leveranciers, misschien ben je lid van een netwerk. In ieder geval heb je te maken met veel verschillende mensen met wie je werkt. Ook daarbij is het zinvol aandacht te besteden aan wat jij als prettig ervaart, wat je goed vindt, waar je waardering voor hebt. Zij zullen jou daardoor eerder opmerken en waarderen en je wellicht die interessante klus gunnen.

Tip bij het geven van complimenten:

  • Wees specifiek.
Specifieke complimenten verwijzen naar direct zichtbaar gedrag. Daarmee geef je de ander concreet inzicht wat jij prettig vindt of waardeert en maak je de kans groter dat de ander dat een volgende keer nog wel een keer wil doen: om jou te plezieren!

  • Geef je complimenten direct als dat kan.
Het meeste kracht en effect heeft het wanneer je direct in de situatie duidelijk maakt dat je iets waardeert. De ander is dan nog direct betrokken bij zijn of haar inspanningen en de situatie. Een persoonlijk complimentje is om die reden ook krachtiger dan per mail of sms. Er is natuurlijk niets op tegen om ook achteraf complimentjes te geven als je er op het moment zelf niet bij bent maar weet dat het jouw lichaamstaal op het moment dat je een complimentje geeft (oogcontact, lachend gezicht, gericht op de ander) het meeste indruk maakt.

  • Wees oprecht.
Een complimentje komt het beste over als het oprecht gemeend is. Vaak zal je als vanzelf daarbij ook je lichaamstaal gebruiken: een glimlach, oogcontact, hoofdknik of je naar de ander toebuigen zetten kracht achter je opmerking. Als je het geven van een complimentje inzet als de zoveelste management tool om je omzet te vergroten weet je zeker dat je je doel voorbijschiet en het niet overkomt. Als je het niet meent doe het dan niet. Als je er erg veel moeite mee hebt om positieve zaken te signaleren is het tijd om te werken aan je leiderschapsvaardigheden! Werk aan je eigen weerstanden en besef dat juist mensen die bij jou weerstand oproepen jou een heldere spiegel voor kunnen houden van datgene wat jij kan ontwikkelen.

  • Houd het bij het nu
Voor menig manager een uitdaging! Je compliment gaat slechts over het concreet waarneembare nu. Dus niet over de toekomst (“Wat goed dat je die deadline al gehaald hebt, ik hoop dat je de volgende keer ook op tijd bent’) of het verleden (“Wat goed dat je nu eindelijk eens een keer wel je deadline gehaald hebt”). Dat haalt echt elke kracht uit je compliment.

  • Oefen met formulering van specifieke en gerichte complimentjes.
Als je het moeilijk vindt om complimentjes te geven ga dan oefenen. Schrijf voor jezelf complimentjes op en kijk of ze voldoen aan de bovenstaande richtlijnen. Oefen je in het geven van complimentjes aan jezelf en anderen.
Een speciale dag daarvoor is Nationale Complimentendag, dit jaar op 1 maart. Een goede gelegenheid om heel veel te oefenen!

Veel van de tips in deze blog zijn ook te vinden in mijn blog over complimenten geven in de opvoeding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten