dinsdag 12 mei 2009

Bewust Zijn in de file

Snel even je mail checken voordat je de deur uitvliegt naar een volgende afspraak. Onderweg word je gebeld; terwijl je probeert tot een gezamenlijke datum voor een overleg te komen luister je met een half oor naar de file meldingen: hè bah, nu alweer 3 kilometer op de A4, dat wordt haasten straks.
Snel maar even een sms-je sturen dat je waarschijnlijk later bent. Terwijl je je bericht intypt met een half oog op de file voor je, zie je dat er een nieuwe bericht is binnengekomen. De auto achter je toetert dat je door moet rijden, op de radio hoor je muziek; hé die plaat heb je al lang niet gehoord!
Herkenbare situatie?
Iedere dag in ons leven is vol van prikkels: geluiden, beelden, berichten… Voortdurend komen er van buiten af indrukken op ons af. Dat betekent dat onze aandacht en daarmee onze energie een groot deel van de dag extern is gericht. Daarmee kunnen we contact verliezen met wat we nu zelf eigenlijk willen en kunnen, met het hier en nu.
Gevolg kan zijn dat we ons chaotisch, ongeconcentreerd, geïrriteerd en uitgeput gaan voelen, gedeprimeerd en uitgeblust.
Om vanuit energie en evenwichtig in het leven te blijven staan is het goed om regelmatig bewust de aandacht naar binnen te richten en bewust te zijn van hoe het NU met ons is. Gewoon: om de balans even te voelen, om energie op te laden, en even bewust contact met jezelf te maken.
Daar zijn niet perse ingewikkelde of tijdrovende technieken of methodieken, een speciale cursus of aparte plek voor nodig.
Je kunt op veel momenten gedurende de dag even Bewust Zijn. Waar het om gaat is dat je even bewust je aandacht richt op jezelf. Hier en nu.

Oefening voor Bewust Zijn in de file:
Een oefening die je bijvoorbeeld in de file, bus of trein gemakkelijk kunt doen: Richt je aandacht op hoe je zit, voel je voeten op de grond en ‘reis’ met je aandacht even bewust je voetzolen langs. Voel je zitvlak op de bank of stoel, je rug tegen de leuning en adem uit. Stel je voor dat je met je uitademing alle spanning en vermoeidheid in je lichaam als met een douche straal mee laat stromen. Langs je ruggengraat en benen en via je voetzolen je lichaam uit. Dit kun je een paar keer herhalen.
Als je merkt dat je afgeleid wordt, richt je je aandacht weer op je adem en probeer je je uitademing weer te volgen je lichaam door naar je voetzolen.
Door je aandacht zo van boven in je lichaam naar beneden te laten gaan ‘zakt’ je energie, word je ademhaling wat dieper en zul je kunnen voelen dat je rustiger wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen