zaterdag 18 januari 2014

Budget recept: Ovenschotel met spruiten, appel en braadworst

Al uitproberend ga ik zien hoe goedkoop ik een gezonde warme maaltijd kan maken voor 4 personen. Ik stap er redelijk blanco in en zal al doende vast veel leren. Tips zijn altijd welkom.

Vandaag stond er ovenschotel met spruiten, appel en braadworst op het menu. Toe bananen smoothie.
Een makkelijk te maken recept dat snel klaar is. Appel, braadworst, aardappel en ui zijn biologisch.


Ik kwam op een totaal bedrag uit van € 5,19. Dat vind ik al mooi voor een eerste start maar nog niet budget genoeg. Had ik de biologische ingrediënten vervangen door niet-biologisch dan was ik op € 3,74. Niet eens een schokken prijsverschil. Een vega variatie (die ik eerst in mijn hoofd had) waarbij ik ei gebruik is al een stuk goedkoper: € 2,60. Vega niet biologisch zal dus nog goedkoper zijn voor de echte budget- die hards.

Ingrediënten:
Ovenschotel
- 500 gram spruiten
- ca. 250 gram aardappels vastkokend
- 1 ui
- 1 appel
- 3 braadworsten
- kerrie
- kurkuma
- kardemom
- tuinkruiden bouillonpoeder
- scheutje olijfolie

Maak de spruiten schoon en schil de aardappels.
Kook of stoom de spruiten gaar maar zo dat ze nog stevig zijn.
Kook de aardappels en snijd ze in plakken
Braad de braadworsten in een scheutje tot ze bruin zijn en haal ze uit de pan.
Snijd in plakjes.
Fruit de ui zachtjes in het bakvet.
Schil de appel en snijd in stukken.
Meng spruiten, appel en uit door elkaar in een platte ovenschaal.
Meng de kruiden naar smaak erdoor heen.
Dek af met de plakjes aardappel.
Strooi wat geraspte kaas erover heen.
Zet in de oven totdat de kaas goed gegratineerd is.

* Variatie: meng 4 eieren met een scheutje melk en de kruiden en klop door elkaar tot het ei schuimig is.
Giet over de groenten en aardappelen. Strooi een beetje geraspte kaas erover.

Bananensmoothie:

- 2 bananen
- 0,25 l melk
- dessertlepel honing
- evt. wat cacao

Doe alle ingrediënten in de blender en meng goed door elkaar. Zet nog minimaal een minuut of 15 in de koelkast.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten