dinsdag 23 augustus 2011

Help! De vakantie is voorbij!


Heb jij dat ook? Dat je jezelf ieder jaar weer in de maling neemt doordat je de zomer (vakantie) periode veeeel langer inschat dan hij werkelijk is? Ik hoorde het mezelf weer zeggen in mei, juni: ‘Nee, nu heb ik geen tijd maar in de zomermaanden is het hier altijd rustig, dus dan kan ik ….’ Nu ken ik mezelf gelukkig langer dan vandaag dus toen ik die zin in diverse variaties zo’n drie keer uit mijn mond hoorde rollen was ik weer wakker. Niet doen, denken dat je straks veel meer tijd hebt dan nu! Niet doen! Overlopende agenda’s proberen af te wateren naar de vakantie periode; daarmee houd je jezelf voor de gek. Blijkbaar heb je het gewoon te druk. Als je jezelf betrapt op dit soort afleidingsmanouvres is het tijd om ruimte te maken en rust in te bouwen.

Vakantie
Vakantie is daarvoor natuurlijk heel belangrijk. Even echt niet aan werk denken, ontspannen, je geest leeg maken en lichamelijk opladen. En dan is de vakantie voorbij en is de kans groot dat je je overvolle agenda meteen weer voor je neus hebt. Dat overkwam mij tenminste. Allemaal leuk ideeën en plannen, daar niet van, de uitdaging is of het allemaal gaat passen. Reeel blijven in de verwachtingen aan jezelf, niet alweer snel de druk opvoeren. Voor mij een uitdaging!

Agenda
Mijn goede voornemen voor dit najaar is, om tijd in te ruimen om mijn agenda in te delen. Mijn richtlijnen voor mezelf:
  •         Ik ruim tijd in voor mijn agendabeheer: een keer per week de komende dagen doornemen en kijken wat er op de planning staat;
  •         Lege tijd blokken in mijn agenda (geen afspraken, geen taken, geen klussen, niets). Dat geeft mij de ruimte om op dat moment te bekijken wat aan de orde is en waar ik behoefte aan heb;
  •        Beseffen dat ik meerdere agenda’s tegelijk beheer: werk, privé (van mijzelf), kinderen (school, clubjes etc.), gezinsagenda. Bovenstaande tijd heb ik dus nodig om alle agenda’s op elkaar af te stemmen;
  •         Ik maak soms afspraken onder voorbehoud zodat ik als ik mijn week bekijk in alle rust kan kijken of het werkelijk past.


Meditatie
Daarnaast geeft het me veel ontspanning en rust om de dingen die ik doe me alle aandacht te doen (nou ja goed, met zoveel mogelijk aandacht is al een mooi resultaat ;-) !). Mijn voordeel; eigenaar van een centrum zijn waar regelmatig gemediteerd wordt. Door met regelmaat te mediteren houd ik mezelf alert en lukt het me beter om die rust in mijn dagelijks handelen in te bouwen.  Merken hoe de wind door mijn haar waait als ik fiets, bewust even tijd nemen voor een praatje (en niet met een half uur luisteren en praten en onderwijl denken aan alle verloren tijd). Meditatie helpt aanwezig te zijn, hier en nu en niet daar en straks (of toen).

Aandacht
Veel mensen hebben het erover dat ze genoeg ontspannen: voor de buis, achter de pc of sportend. Dat is ook zeker ontspannend, echter vaak is het ontspanning voor of de geest of het lichaam. Door met aandacht te doen wat je doet (wat bij tv en pc moeilijker is) bereik je zowel lichamelijke als geestelijke ontspanning. Met aandacht doen wat je doet houd je met twee benen op de grond en bij de tijd. Je voorkomt dat je zelf uit balans raakt en het helpt voorkomen dat de tijd als water tussen je handen. wegstroomt. Mij helpt het ook om te relativeren; het heilige moeten gaat er wat van af door regelmatig echt bewust de dingen te doen die ik doe. Ik bemerk daardoor wat ik beter of liever achterwege laat omdat het me geen energie, of geen plezier, of teveel stress geeft.

Leuke tip: Doe eens 5 minuten niets (nee, echt: N I E T S) en ervaar hoe dat is. Wil je weten hoe anderen dat doen? Kijk dan eens op de site van Lslten Je kunt daar ook je eigen ervaringen met niets doen loslaten.

Mijn laatste tip aan mezelf: Zet af en toe een punt.
Zoals ik nu met deze blog. Nog zoveel te zeggen, te overwegen. Het is goed zo.
Heb jij nog een tip?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen