zondag 3 april 2011

Stilte: het oog van de storm

Stilte is een fascinerend terrein om te verkennen. De maandelijkse stiltemeditaties die ik organiseer inspireren me erg om te verkennen wat stilte met en voor me doet. Wat is stilte? Je zou denken: het ‘niets’ , ‘leegte’ , heel sec natuurlijk: afwezigheid van geluid. In eerste instantie wordt de aandacht van veel mensen getrokken naar deze afwezigheid. Voor mij is stilte steeds meer: aanwezigheid. In de stilte is alles aanwezig. Stilte verruimt. Stilte verbindt. Een gebied met onbegrensde mogelijkheden dus. In deze blog een oefening die je brengt naar het oog van de storm.
De oefening die ik vandaag als inleiding op de stiltemeditatie deed nodigt
Gedachten, fysieke ervaringen als kriebel, tintelingen e.d. neem je met je aandacht mee in deze beweging. Dit helpt enorm om je niet teveel te identificeren met je gedacthen of fysieke gewaarwordingen. Je neemt het mee in de eb en vloed beweging en als je dat doet zul je merken dat deze gedachten of sensaties meestal verdwijnen. Soms gevolgd door nieuwe gedachten: ook die neem je mee. Dit kun je zo lang doen als je wilt. Als je stopt leg je je handen op elkaar op je navel. Ook dan kun je nog voelen dat de beweging doorgaat. 
Als je dit zo’n uur doet kun je gaan ervaren dat de stilte zich bevindt in de beweging van binnen naar buiten en weer terug. En dat er ook, als een oog van de storm in jou een gebied ontstaat waar je alleen maar bent. Misschien zachtjes meebewegend met de openende en sluitende beweging. Alleen maar zijn, in aandacht. En misschien ervaar je wel dat dit oog zich door de beweging langzaam uitbreidt. 
In deze ruimte is alles mogelijk. Is alles in potentie aanwezig.
Dat is alles.
Ook stilte ervaren? Kijk op de site van het Stilteplatform voor een stiltemeditatie bij jou in de buurt. Ik organiseer iedere eerste zondag van de maand van 8.45- 9.45 uur een stiltemeditatie in Alphen aan den Rijn.
Je kunt ook kijken op de site van Kris en Tijn Touber bij Stadsverlichting, waar je huiskamer stiltecirkels vindt.
mij enorm uit om die aanwezigheid te ervaren. De oefening is gebaseerd op de La Qi uit de Chi Neng Qi Gong, een chinese bewegingsmeditatie. De La Qi kun je op verschillende manieren uitvoeren. Centraal staat de beweging van openen en sluiten. Je aandacht gaat naar buiten en weer naar binnen in een heel rustig tempo.  Zo verruim je je bewustzijn en breng je je aandacht weer het diep in je lichaam. Wij hebben de oefening vandaag zittend op een stoel gedaan. Houd je handen een stukje voor je navel, iets uit elkaar en iets naar elkaar gebogen, alsof je een zachte bal tussen je handen houdt. Concentreer je aandacht op het gebied tussen je handen en probeer de energie (chi) te voelen die zich daar bevindt. Misschien voel je een prikkeling of kriebeling in je handpalmen, of warmte of juist kou. Als je niets voelt blijf je je aandacht richten op de ruimte tussen je handen. De ruimte bevindt zich tussen je handen, die enigszins naar je navel gericht staan. Zo is de ruimte ook achter je navel, in je lichaam. Je opent je handen een beetje, en sluit ze dan weer. Als steun kun je dit in jezelf blijven zeggen: Open….en sluit. Terwijl je dit doet gaat je aandacht mee naar buiten….en terug naar binnen, diep je lichaam in. Doe het in een rustig tempo. Tip: denk aan eb en vloed van de zee. Je blijft de beweging maken en stelt je voor dat je je opent voor de stilte, deze verzamelt en meeneemt diep je lichaam in. Door dit een tijdje te doen zul je wellicht merken dat je hele lichaam zich opent en dat je met je hele lichaam de stilte weer kunt opnemen. Als je opent laat je los wat je niet nodig hebt, als je sluit neem je op.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen