maandag 24 december 2012

‘Be careful what you wish, It might come true’: Ik wens mijzelf


De goede wensen vliegen je om de oren in deze tijd. Per mail, nieuwsbrief, post, en natuurlijk de sociale media; tweets, updates op Facebook…
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant is het fijn om allerlei goeds toegewenst te krijgen, geeft toch een goed gevoel. En ook om anderen wat toe te wensen vind ik fijn. Aan de andere kant heb ik moeite met zo’n bulkbericht aan alle 700 Facebook vrienden. Het heeft weinig inhoud voor mij. Ik voel me dan niet persoonlijk aangesproken.

Ik vind het een mooi ritueel om aan het einde van het jaar stil te staan bij mensen in je leven en wat zij voor jou betekenen. Dat kan natuurlijk ook het hele jaar door maar deze periode met al zijn rituelen maakt het wel specialer. Het is mooi om per persoon na te denken over wat je iemand echt toewenst voor het nieuwe jaar. Maar doe dat maar eens met 700 Facebook vrienden…(of 200, of 100).
Ik tekende of schilderde ooit zelf kerstkaarten en ging er dan een paar avonden voor zitten om mijn familie en vrienden de revue te laten passeren en stil te staan bij wat er gepasseerd was in het afgelopen jaar. In hun leven, tussen ons. En dan probeerde ik daar een toepasselijke wens voor te bedenken. Dat is al heel lang geleden, al jaren vind ik daar de rust niet meer voor.

Door een schrijftip van Saskia Baardman van Raak met Woorden kwam ik op een heel ander idee. Haar tip:
Schrijf eens een A4'tje vol met wensen aan/voor jezelf voor 2013. Iedere regel is een nieuwe wens. Dus begin iedere zin opnieuw met 'Ik wens (of gun) mezelf...' En schrijf lekker door zonder na te denken; schrijf wat als eerste in je opkomt. Wat je er ook van vindt...Ben je nog niet klaar na dat A4'tje? Ga gerust verder :-)

Als we nou eens allemaal onszelf iets wensen voor het nieuwe jaar? Iets wat voor jou echt van belang is, waar jij blij van wordt, wat je raakt?
En als je dit dan deelt, met je familie je vrienden, op al je sociale media pagina’s?
Een heel andere manier van goede wensen, een heel ander contact misschien. Je deelt wat voor jou belangrijk is, en ziet wat voor anderen belangrijk is. Misschien komt dat wel bij elkaar. Misschien kun jij direct iets voor iemand betekenen. Of weet je iemand anders die daar een bijdrage aan kan leveren.

Alleen al het delen van wensen die echt belangrijk zijn lijkt me mooi.
Veel betekenisvoller dan lege frasen als: voorspoedig Nieuwjaar, gelukkige feestdagen.

Ik wens mijzelf voor 2013:
  • -       openheid voor het goede in mensen,
  • -       authenticiteit in alles wat ik doe
  • -       omringd te worden met lichtheid en liefdevolle mensen

En jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten