donderdag 23 januari 2014

Ik een beetje meer dan jij? Niet asociaal doen!


Een hele dag lang brainstormen over Transitie Sociaal Domein leverde veel mooie inzichten en ideeen op en deed mij weer een ingeving van eerder deze week herinneren.
Wat als we een Alphens maaltijd-maatjes project bedenken? Mensen die eigenlijk te weinig budget hebben om een week gezond van te kunnen eten koppelen aan mensen die dat wel kunnen en best 1 dag extra willen koken, of extra willen inkopen om een ander gezin aan die extra warme maaltijd te helpen. Tuurlijk, er is al Thuisafgehaald. Dan heb je voor weinig een heerlijke warme maaltijd van iemand uit jouw buurt.
Maar als je zelfs dat weinig niet meer hebt? Als er dan iemand in jouw buurt is die voor jou die ene maaltijd verzorgt? Iemand die wel budget heeft en dat best wil doen.


Of misschien heb jij geen geld maar kun je heel goed onkruid wieden. strijken, ramen wassen of klussen. En ruil je zo het een tegen het ander uit.
Ik zou best wat klus ondersteuning kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Of wekelijks een mand gestreken was in ruil voor een complete maaltijd.
Laten we eens wat socialer doen en om ons heen kijken. Ik heb er een mooi woord voor, vandaag geleerd: Social return. Kunnen we er meteen een beleidsnotitie van maken.
Website of Facebook community starten en uitproberen.
Is dat participeren of niet?

Ondertussen slinken de voorraden hier nauwelijks want vandaag at ik buitenshuis. Studiedag met diner na.
Een kind at ook elders. Voor de andere twee maakte ik (weer) een ovenschotel met een halve courgette en een blik tomatenblokjes en een ui die ik van Eveline had gekregen, nog steeds die sperziebonen en een restje bloemkool. Even laten sudderen en in een ovenschaal doen. gekookte penne, ook al van Eveline erover heen en daarover een laagje geraspte kaas. In de oven en het was 'best lekker' volgens de kinderen.
Ze hadden er een vegetarische schijf bij mogen bakken maar dat hadden ze niet begrepen.
Goed zo jongens! Lekker goedkoop
Totale kosten: € 0,70 voor twee personen.

Morgen ga ik maar eens reflecteren op de afgelopen week

1 opmerking:

  1. Mooi idee Manon, ook een beetje de LETS gedachte die in voorgaande tijden een beetje wegkwijnde wegens te weinig belangstelling en participanten, maar nu zou dat wellicht wel weer bestaansrecht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen